Společný univerzitní základ

Předměty společného univerzitního základu umožňují studujícím bakalářských a dlouhých magisterských programů získat základní přehled v nejrůznějších disciplínách a rozšířit si tak vzdělání nad rámec zaměření svého studia.
Naše centrum nabízí následující kurzy:
Hlavním cílem předmětu je zprostředkovat porozumění širšímu kontextu vědy a vědeckého poznání, neboť toto porozumění je důležité nejen pro správnou vědeckou praxi, která je nehledě na vybraný obor v základu každého vysokoškolského vzdělávání, ale také je důležité pro nás každodenní život ve složité moderní společnosti.
Kurz je určen všem, kdo se zajímají o povahu živého světa, bez ohledu na aktuální studijní obor. A protože molekuly (nukleové kyseliny, bílkoviny, sacharidy, lipidy i mnohé další) dělají v buňkách prakticky vše, předsevzali jsme si seznámit studenty s těmi oblastmi poznání, které se týkají molekulové povahy života. Jaké molekuly a proč se vyskytují v buňkách? Jak se o nich vše dozvídáme? Jaký je pravděpodobný původ těchto molekul? Jednotlivé přednášky si berou za cíl formou odpovědí na obecnější otázky prezentovat vždy ucelené téma, a to snadno stravitelnou formou, s důrazem na srozumitelnost i utříděný obsah. Kurz přináší vhled a orientaci do důležitých témat, která i přes svou zdánlivou odtažitost významně ovlivňují naše každodenní životy, například prostřednictvím medicíny či moderních (bio)technologií.
Naši učitelé pak přispívají do následujících kurzů:
Kurz seznamuje studenty s trendy a zajímavými tématy moderní biologie, zejména z pohledu buněčné a molekulární biologie, biochemie a genetiky. Náplní jednotlivých přednášek je nabídnout spíše široký přehled s důrazem na koncepční otázky v dané oblasti než se zabývat podrobnostmi. Na ně lze navazovat v pokročilejších a specializovanějších kurzech. Získání vhledů do zajímavých otázek a problémů, které se snaží biologie řešit, a do technologických pokroků, které znamenají revoluci, tak jistě prospěje studentům s širším spektrem studijních oborů, studentům zaujatým vývojem v této disciplíně.
Předmět se zabývá obecnými i konkrétními přístupy vedoucí k efektivnějšímu využívání myšlení a uvažování na základě informací získávaných v různých časových intervalech (diachronní přístup). V náplni předmětu budou hrát ústřední roli využití základních principů z teorie pravděpodobnosti, indukce, dedukce, posuzování váhy informací, hodnocení míry rizika a vhodné ztrátové funkce. Předmět bude mít formu přednášek, jejichž náplň vychází z poznatků získaných v průběhu zejména 19. až 21. století a umožní formou jednoduchých a názorných příkladů, myšlenkových experimentů a dialogu trénovat kvalitu rozhodovacích procesů, nejistotu vlastního úsudku a tzv. pomalé myšlení.